mandag den 25. marts 2013

IT strategi på hospitalet - nr. 1 - driftspersonale giver primært driftsfunderede svar



Nærværende blog indlæg er det første i en serie omhandlede strategiarbejde indenfor IT i sundhedssektoren.

Strategiarbejde kan være vanskeligt og specielt i en organisation, der i høj grad er præget af drift, er det ofte direkte umuligt. Jeg har selv været leder i en IT afdeling på et hospital der havde projekt og udviklingsarbejde (projektgennemførsel, LEAN, innovation) samt drift (support, indkøb, bortskaffelse af skrot etc) som hovedansvarsområder. Men der er ingen tvivl om, at driften kom før alt andet. For at forstå dette skal man kende bare en anelse til hospitalsvæsnet. 

Sygehusene er i dag finansieret delvist af staten via DRG afregningen.

DRG-systemet anvendes ved udmøntning af den statslige aktivitetspulje, beregning af den kommunale medfinansiering, afregning af mellemregionale patienter på basisniveau, i forbindelse med takstfinansiering og som redskab til at analysere omkostninger og aktivitet på landets sygehuse. Med andre ord, så får hospitalet finansieret sin aktiviteter via DRG afregningen, som man på sin vis kan sidestille med indtægter via salg i en privat virksomhed. Der er altså et enormt fokus på produktivitet på landets sygehuse, da der er et økonomisk incitament for dette fokus.

Når man så taler om IT udvikling og implementering af nye systemer, så er det ikke altid dette har medført en øget produktivitet. Jeg var med ved indførslen af elektronisk patient journal på Odense Universitetshospital. Dels som projektleder, men også som sektions- og afd.- leder. Her viste vores studier, at eksempelvis stuegang tog ca 20 pct længere tid i op til tre måneder efter ibrugtagning, men også at dette tal faldt til ca 10 pct herefter. Der var med andre ord en produktionsnedgang som man aldrig indhentede. Om kvaliteten, arbejdsmiljø, patienttilfredshed eller andre parametre blev bedre, målte man ikke på, og dermed kan man isoleret påstå, at hospitalet ikke havde en økonomisk gevinst ved indførslen af EPJ – en naturlig konklusion på baggrund af den anvendte afregningsmodel (DRG).

Når så man forsøger at arbejde strategisk med IT planlægning på et dansk hospital, så får det naturligt hurtigt et drifts og produktionsperspektiv. Hermed også et noget mere kortsigtet fokus, da optimering af drift oftest er små løbende inkrementielle forbedringer. På sygehuset er det oftest den læge der har mest magt eller råber højest, der får sin mening gennemført eller også fokuserer topledelsen og IT ledelsen på driftsmæssige forbedringer. Det ligger i hospitalets natur, afregningsmodel og dermed er det oplagt at dette også er tilfældet indenfor planlægning af IT.

Et godt eksempel på dette fænomen er, at for nylig gennemførte et større hospital en IT strategiproces. Efter endt skrivning og rapporten/strategien skulle afleveres, så blev titlen ændret fra en IT strategi til en IT driftskonsolideringsplan. Dels med et kortere tidsligt perspektiv, og dels med et entydigt fokus på små driftsmæssige forbedringer i eksisterende systemer, i stedet for ambitiøse strategiske mål og indsatsområder i et længere tidsligt perspektiv.

Det er ikke fordi man ikke ønsker at arbejde strategisk, men når hospitalets grundlæggende struktur er et fokus på drift, så er visioner, strategier vanskelige at arbejde med endsige at gennemføre. Samtidig placeres en del af beslutningerne om hvilken vej man skal gå decentralt hos personalet (lægerne primært), og dermed reduceres muligheden for et overordnet, koordineret og strategisk perspektiv. 

Driftspersonale har en tendens til at give driftsmæssige svar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar