IT på Nyt OUH skal planlægges strategisk og i samarbejde med driftorganisationen. Det giver en del udfordringer. Men med en simpel og robust metode sikres et strategisk perspektiv frem for et driftsmæssigt perspektiv. Vi forsøger altså at imødegå de udfordringer jeg beskrev i blogindlæg nummer 1 om IT strategi på hospitalet.
På Nyt OUH laver vi derfor primært strategiarbejde i øjeblikket.
På baggrund af Nyt OUHs digitale vision udarbejdes en række målsætninger. Disse kan være uddraget direkte af den digitale vision, altså implicitte målsætninger, mens andre er betingede målsætninger på baggrund af konkrete teknologiske muligheder.
Der skal udarbejdes en række overordnede strategier for centrale områder indenfor det digitale hospital. Strategierne skal danne ramme og retning for udviklingen på det nuværende OUH samt afstikke retningslinjer for, hvor hen nye initiativer og pilotprojekter skal bevæge sig. Strategierne skal ses som områder der skal definere konkrete-, samt underbygge eksisterende målsætninger, og i sidste ende Nyt OUHs (digitale) vision. Disse strategier kunne være: Strategi for sporing, strategi for infrastruktur, strategi for brug af standarder, strategi for bæredygtighed, strategi for den papirløse arbejdsproces etc.
Vi har ikke udfærdiget en strategi for den digitale understøttelse af operationsafsnittet endnu, så nedenstående er et eksempel på hvordan den kunne se ud i oversigtsform. Modellen (se koncept for Det Digitale Hospital) tilsiger så, at når de strategiske mål er defineret og godkendt, så skal den eksisterende organisation igangsætte projekter der bringer dem i retning af målene. Man skal med andre ord gennemføre sin strategi via konkrete initiativer der i sidste ende summerer op til en realisering a den digitale vision.
Ift. Nyt OUH sker dette i den nuværende drift, da det tager tid at gennemføre så store forandringsprocesser. Strategiarbejdsgrupperne skal pege på mulige projekter, men ikke definere deres konkrete indhold, organisering, ramme og finansiering. Dette skal ske efterfølgende i forbindelse med deres initiering og prioritering.
Eksempel Operationsafsnittet:
På Nyt OUH laver vi derfor primært strategiarbejde i øjeblikket.
På baggrund af Nyt OUHs digitale vision udarbejdes en række målsætninger. Disse kan være uddraget direkte af den digitale vision, altså implicitte målsætninger, mens andre er betingede målsætninger på baggrund af konkrete teknologiske muligheder.
Der skal udarbejdes en række overordnede strategier for centrale områder indenfor det digitale hospital. Strategierne skal danne ramme og retning for udviklingen på det nuværende OUH samt afstikke retningslinjer for, hvor hen nye initiativer og pilotprojekter skal bevæge sig. Strategierne skal ses som områder der skal definere konkrete-, samt underbygge eksisterende målsætninger, og i sidste ende Nyt OUHs (digitale) vision. Disse strategier kunne være: Strategi for sporing, strategi for infrastruktur, strategi for brug af standarder, strategi for bæredygtighed, strategi for den papirløse arbejdsproces etc.
Beskrivelse
Der er defineret en række forudsætninger og rammer for Nyt OUH. Disse er dels defineret centralt af staten som ekspertpanelets forudsætninger og dels defineret af OUH selv i form af koncepter for Nyt OUH. Disse forudsætninger skaber rammer og retning for den vej som OUH skal bevæge sig de næste mange år frem mod Nyt OUH. Om det er eksempelvis organisationsudvikling- kvalitetsudviklings- eller IT projekter, så skal de derfor ske indenfor de rammer som er defineret samt Nyt OUHs vision.
Et godt eksempel på hvorledes man kan gå fra vision->strategiske mål->løsninger/projekter er operationsområdet.
Et godt eksempel på hvorledes man kan gå fra vision->strategiske mål->løsninger/projekter er operationsområdet.
Vi har ikke udfærdiget en strategi for den digitale understøttelse af operationsafsnittet endnu, så nedenstående er et eksempel på hvordan den kunne se ud i oversigtsform. Modellen (se koncept for Det Digitale Hospital) tilsiger så, at når de strategiske mål er defineret og godkendt, så skal den eksisterende organisation igangsætte projekter der bringer dem i retning af målene. Man skal med andre ord gennemføre sin strategi via konkrete initiativer der i sidste ende summerer op til en realisering a den digitale vision.
Ift. Nyt OUH sker dette i den nuværende drift, da det tager tid at gennemføre så store forandringsprocesser. Strategiarbejdsgrupperne skal pege på mulige projekter, men ikke definere deres konkrete indhold, organisering, ramme og finansiering. Dette skal ske efterfølgende i forbindelse med deres initiering og prioritering.
Eksempel Operationsafsnittet:
Vision
- Nyt OUH skal være det optimalt drevne hospital med veltilrettelagte og optimale arbejdsprocesser (Nyt OUH)
Målsætning
- Effektiv operationstid på en OP skal være 7t/dag (ekspertpanel forudsætninger)
- Driftsøkonomien skal falde 8 pct (ekspertpanel forudsætninger)
- Mængden af UTH ifm OP skal falde 15 pct (OUH lokalt krav)
Løsning(er)
- Standardiserede Tidsstyrede Patientforløb skal indføres (organisation)
- Bedre bookingsystemer (IT)
- Flere anæstesiologer (organisation)
- Flere akut og opvågningsstuer (organisation og arkitektur)
- Mindre tid på fremfinding af udstyr (logistik)
- Der organiseres et sammenhængende patientflow på operation og opvågning hvor arbejdet fra præpoperativ forberedelse til postoperativ opvågning kan varetages af samme team. (LEAN - organisation)
- Til enhver tid skal man kunne lokalisere personalet rundt omkring på hospitalet (IT)
- Andre afdelinger – såsom sengeafdelinger, opvågning, skadestue og sterilcentral – skal have et overblik over status på operationsstuer (IT)
- Indførsel af automatisk registrering af brugt OP udstyr.
Spændende indlæg. Hvordan sikrer i jer, at de enkelte strategigrupper arbejder i samme retning? Man kan nemt forestille, sig to strategigrupper udarbejder strategier, som ikke er forenelige.
SvarSletTak. Det er spændende at arbejde med strategisk IT planlægning og efterfølgende projektering. En række strategigrupper kan med fordel ses i sammenhæng. Eksempelvis Strategi for sporing og strategi for infrastruktur har en del overlap. Det kan være de skal smelte sammen efterhånden, men for at fokusere dialogen har vi valgt indledningsvist at betragte dem som særskilte grupper.
SletFor at grupperne ikke kører ud af hver sit spor, så styrer vi dem ret stringent med få projektledere samt at alle grupper rapporterer til samme styregruppe. Vi arbejder løbende med koordinering og videndeling. Nogle gange i fælles oplæg fra leverandører, men andre gange med fælles workshops grupperne imellem.
Derudover laver vi kick off, midtvejs og afslutnings seminar for alle grupperne, hvor man bla diskuterer hvad vej man skal gå samt snitflader og evaluerer på hinandens arbejde.