fredag den 1. juni 2012

Metode for det digitale hospital

Hvordan arbejder vi med at designe morgendagens Digitale Hospital, når vi ikke kan gætte den digitale udvikling frem til vi flytter om 8 år. Det er paradokset, når vi arbejder med en tidshorisont så lang som det er tilfældet på Nyt OUH. Kunsten er, at træffe de nødvendige beslutninger i en takt, der matcher behovet i byggeprogrammet, og skyde andre beslutninger foran os indtil sidste øjeblik. Eksempelvis skal vi snart lægge os fast på infrastruktur og kabling, da dette vil have indflydelse på de tegninger arkitekterne sidder og tegner lige nu, mens beslutning om hvilke personlige computere medarbejderne skal have, godt kan vente længe endnu. Det betyder, at arbejdet med Det Digitale Hospital starter nu som en udviklingsproces, og dette kræver en retning og nogle rammer. Disse kommer via de innovative kliniske målsætninger.

Vi starter med at bryde Nyt OUHs vision ned i mindre stykker og herefter konkretiser vi disse i målsætninger. Vi oversætter med andre ord visionen i konkrete mål, der på sin vis definerer den rejse som OUH skal ud på – digitalt understøttet for nogle af målsætningerne. Visionen har 6 perspektiver:

1.    Patient
2.    Medarbejder
3.    Forskning
4.    Samarbejde
5.    Uddannelse
6.    Udvikling

Herudover tilføjes et ekstra perspektiv som er effektivitet.

I forbindelse med projektet Nyt OUH er der beskrevet en lang række koncepter for fremtidens kliniske hverdag.  Koncepterne i Nyt OUH er en metode til at konkretisere de tanker og målsætninger sygehusets direktion og klinikere har om deres fremtidige arbejdsplads, men de danner også baggrund for byggeprojektet og indretningen hvilket gør, at de er enormt vigtige og dagsordens-sættende i mange parallelle aktiviteter i byggeprojektet. Den fremtidige kliniske praksis bør og skal være udgangspunktet i alle aktiviteter der er til stede i byggeprojektet frem mod Nyt OUH.

Koncept for Det digitale hospital bør derfor tage udgangspunkt i visionens 7 perspektiver samt de kliniske koncepter og den forretning der er en realitet med det nye super sygehus’ tilbliven. IT skal derfor ses som et understøttende element i, at forretningen eller klinikken når de mål, der fastsættes løbende frem mod Nyt OUH. Ved at tage udgangspunkt i visionen og koncepterne for fremtidens klinik, kan man identificere kliniske målsætninger og visioner og understøtte disse i et koncept for det digitale hospital. IT bliver planlagt ud fra forretningens strategiske ønsker som igen er baseret på Nyt OUHs vision.

For at sikre at udgangspunktet bliver de forretningsmæssige visioner og mål er det digitale hospital baseret på en konceptuel model illustreret herunder. Modellen illustrerer på en simpel, men meget relevant facon, hvorledes planlægningen af IT og andre teknologiske områder starter med forretningens vision og mål og ikke omvendt. At starte med en liste over projekter eller løsninger, uden at have det forankret i forretningens vision og mål giver derfor ingen mening. Man starter med andre ord med, at planlægge nedad i figuren og man udfører retur opad i figuren .




 Figur 1: Plan down – Build up, konceptuel model over arbejdsprocessen med det digitale hospital

Forretningsarkitektur
Visioner og forretningsmæssige prioriteringer ifm Nyt OUH

Målsætninger og rammer
Målsætninger og rammer i en operationel og målbar form. En konkretisering og operationalisering af forretningsarki-tekturen.

Løsningsarkitektur
Systemer, løsninger og sammenhænge/integrationer der muliggør de identificerede målsætninger.

Dataarkitektur
Den underliggende teknologiske arkitektur der etableres for at skabe fundamentet til at realisere løsningsarkitekturen, målsætninger og I sidste ende forretningsarkitekturen

Konkret for det digitale hospital vil dette betyde, at i stedet for at tage udgangspunkt i enkeltstående projekter eller teknologiske løsninger, skal man starte med at finde ud af hvor hospitalet gerne vil hen, hvordan vil man arbejde og hvorledes er fremtidens kliniske proces og organisationsform. På baggrund af dette input, grupperes visioner, koncepter mm. og der eksemplificeres en række målsætninger som alt arbejde med Nyt OUH skal støtte op omkring. Disse målsætninger danner til sidst rammen om en række projekter og en underliggende IT infrastruktur, der skal bringe OUH mod Nyt OUH. Projekterne kan dels være af teknologisk karakter, men kan i høj grad også eksempelvis være af organisatorisk, ledelses- eller arbejdsgangsmæssigt karakter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar