Den digitale understøttelse af
logistik på Nyt OUH, er måske nok den største og mest komplekse digitale opgave
som vi står overfor i det nye hospitalsbyggeri. Dermed er den også den mest
risiko fyldte og arbejdet igangsættes derfor nu. Måles er integreret,
sammenhængende og intuitivt logistik på OUH – den digitale understøttelse af
dette, er en forudsætning for at Nyt OUH kan fungere som det er tiltænkt.
Logistikkonceptet på Nyt OUH er særdeles innovativt. Der
beskrives løsninger indenfor logistik, hvor hver afdeling ikke er i besiddelse
af decentrale depoter, men varer fragtes til og fra afdelingen efter et Just in
time princip. Dette sker via en række transportformer eksempelvis AGV, rørpost
og miniload systemer.
En effektiv Logistik på Nyt OUH giver:
- Mindre manuelt arbejde til ‘de varme hænder’ og dermed mere patienttid.
- Færre antal varer, der leveres til afdelingerne
- Flere leverancer direkte til anvendelsessted
- Minimering af depotstørrelser og dermed mere plads til kliniske rum og funktioner
- Formindskelse af spild som følge af forældelse/for lavt flow
- Korte gangafstande og arbejdsgange for hospitalspersonalet
For at logistik koncepterne på Nyt OUH kan fungere, skal
de understøttes digitalt. Det skal understreges i den forbindelse, at opgaven
med at binde digitale systemer sammen i et integreret netværk således, at
logistikken på Nyt OUH fremstår homogent og som ét samlet system, er en ekstrem
stor opgave. Arbejdet med at konkretisere, analysere, beskrive, gennemføre,
teste og i sidste ende implementere den digitale understøttelse igangsættes derfor
allerede nu. Arbejdet vil ligeledes afdække system mangler på det eksisterende
OUH, samt kunne bidrage med krav til nyt udstyr der indkøbes allerede i dag.
Dette kunne være krav om, at nyt udstyr kan kommunikere efter specifikke
standarder eller understøtte specifikke integrationsteknologier som eksempelvis
webservices.
I dag er mængden af digitale
systemer på OUH ret omfattende, og bestillingssystemer er forskellige på tværs
af afdelinger. Herudover er der sjældent skabt integration mellem disse
systemer. Så opgaven starter med, at afdække hvorledes og på hvilke præmisser,
man digitalt vil understøtte den logistik der er knyttet op til varer fra en
enkelt afdeling. Det betyder sandsynligvis, at vi bør iværksætte en
konsolidering af it systemerne på OUH ift bestilling, lagerstyring etc.
Herefter vil opgaven med at knytte disse systemer sammen med det kommende
logistiksystem på Nyt OUH være mindre, da mængden af digitale systemer vil være
færre. Det har desuden den fordel, at klinikerne skal orientere sig i færre
systemer, når der skal bestilles varer eller ydelser i fremtiden.
Opgaven er vildt spændende og som
ansvarlig, glæder jeg mig meget til for alvor at komme i gang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar