onsdag den 21. august 2013

Boganmeldelse: Enterprise Architecture As Strategy: blogindlæg 2 om evidens



Jeg har tidligere skrevet om IT branchen som flosklernes paradis, og det er ikke helt forkert. Men når man befinder sig i et evidens baseret sundhedssystem, som jeg gør til hverdag, så giver halvsøgte modeller, metoder og til tider langhårede løsninger ikke genklang, hverken på direktionsgangen eller blandt klinikerne. Klinikerne kræver evidens, og hvis det ikke sker, så er det måske fordi den kliniske praksis ikke er ændret i takt med IT systemernes indførsel, og så er vi lige vidt. Men når jeg så køber bogen:

Enterprise Architecture As strategy,  Creating a Foundation for Business Execution (2006)

hvor anbefalinger og konklusioner er baseret på 15 års studier (startede i 1995), og over 200 virksomheder deltog, så er der måske noget konklusivt og robust i denne bogs anbefalinger. Dette gør den, om ikke andet, så utrolig interessant i IT sammenhænge, da denne form for grundighed ikke ses så tit.

Bogen har jeg læst i sommerferien, og den handler om Enterprise architecture. Ikke som en teknisk disciplin, men som en ledelsesmæssig metode til strategi udvikling. Bogen er skrevet i 2006 af Jeanne W. Ross (principal Research Scientist. MIT), Peter Weil (director of CISR and MIT Sloan Senior Research Scientist) og David C. Robertson (Professor at IMD International).

Bogen omhandler hvorledes en virksomhed (hospital) skaber deres Foundation for Business Execution. Altså en virksomheds evne til, at eksekvere/gennemføre sine nøgleprocesser, på et kvalitetsmæssig højt og pålideligt niveau. For at dette kan ske, opstiller Ross, Weil og Robertson tre hovedområder en virksomhed skal igennem. Man skal definere og arbejde med følgende:


  • Operating model (OM)
  • Enterprise Architecture (EA)
  • IT engagement model

Operating model defineres som: ” ..the necessary level of business process integration and standardization for delivering goods and services to customers” (s. 8). Med andre ord afspejler OM den vision og strategi som en virksomheds topledelse har besluttet. Påstanden er i bogen, at denne OM vil påvirke og dermed danne rammer og retning for en prioritering af IT indsatsen efterfølgende.

Enterprise Architecture (EA) defineres som: “The organizing logic for business processes and IT infrastructure reflecting the integration and standardization requirements of the company’s operating model (s. 47). EA skal beskrive sammenhængen mellem nøgleprocesserne, i en virksomhed, med systemer og data. De to områder: IT og forretning, er tæt forbundne, og forfatterne understreger i  bogen vigtigheden i, at IT løsninger understøtter forretningsstrategien. For at lette forståelsen af EA, arbejder man med et såkaldt core diagram, der repræsenterer et oversigtsbillede af arkitekturen, hvor nøgleprocessor, systemer og data som understøtter den valgte Operation Model, er vist.

IT engament model defineres som: ” the system of governance mechanisms assuring that business and It projects achieve both local and company-wide objectives” (s. 118-119). Altså et system af styringsmekanismer, så man sikrer at projekter realiserer lokale og overordnede virksomhedsmålsætninger. Tænker nogle her Benefit Mangement – så er man ikke helt forkert på den.

Ud over enkelte passager i bogen som oser af ”vi ved bedst”, og ”gør du som vi anbefaler, så går det dig godt i livet”, så er bogen veldokumenteret og i et sprog der er flydende og forståeligt. Bogen begraver sig ikke dybt i tekniske områder, men fokuserer på den ledelsesmæssige og strategiske planlægning af IT og EA, samt hvorledes det kan ses i sammenhæng til en forretningsstrategi. Bogen henvender sig til IT-chefer der er interesseret i en metode, figurer og rammer til at planlægge deres IT indsats og arkitektur, men den vil også henvende sig til studerende, da bogens teoretiske fundament er solidt og velbeskrevet.Selvfølgelig også til IT personer, der interesserer sig for EA.

Jeg vil gerne anbefale bogen, og med sine 234 sider, så er den hurtigt læst for de fleste. Jeg synes den giver et frisk pust, introducer nye veje og er nok tæt på noget, vi i IT branchen, vil kunne kalde evidens baseret. Om ikke så alene for den grund, læs den hvis du arbejder med IT i sundhedsvæsnet. Det skylder vi patienter, pårørende og ikke mindst klinikerne. De ydelser og systemer IT leverer, bør være mindst ligeså evidens baserede som dem klinikken leverer. 

Ellers ændrer IT ingenting, og bliver i bedste fald ligegyldigt og i værste ødelæggende for den forretning og kliniske kerneydelse, vi alle prøver at understøtte bedre.

Enterprise Architecture as Strategy: Creating a Foundation for Business Execution Jeanne W. Ross, Peter Weill, and David Robertson, 2006, Harvard Business School Pres

Ingen kommentarer:

Send en kommentar