Jeg har tidligere skrevet om IT branchen som flosklernes paradis, og det er ikke helt forkert. Men når man befinder sig i et evidens
baseret sundhedssystem, som jeg gør til hverdag, så giver halvsøgte modeller,
metoder og til tider langhårede løsninger ikke genklang, hverken på direktionsgangen
eller blandt klinikerne. Klinikerne kræver evidens, og hvis det ikke sker, så
er det måske fordi den kliniske praksis ikke er ændret i takt med IT systemernes
indførsel, og så er vi lige vidt. Men når jeg så køber bogen:
Enterprise Architecture As strategy, Creating a Foundation for Business
Execution (2006),
hvor anbefalinger og konklusioner er baseret på 15 års studier
(startede i 1995), og over 200 virksomheder deltog, så er der måske noget
konklusivt og robust i denne bogs anbefalinger. Dette gør den, om ikke andet,
så utrolig interessant i IT sammenhænge, da denne form for grundighed ikke ses
så tit.
Bogen har jeg læst i sommerferien, og den handler om
Enterprise architecture.
Ikke som en teknisk disciplin, men som en ledelsesmæssig metode til strategi
udvikling. Bogen er skrevet i 2006 af Jeanne W. Ross (principal Research
Scientist. MIT), Peter Weil
(director of CISR and MIT Sloan Senior Research Scientist) og David C.
Robertson (Professor at IMD International).
Bogen omhandler hvorledes en virksomhed (hospital) skaber
deres Foundation for Business Execution. Altså en virksomheds evne til, at
eksekvere/gennemføre sine nøgleprocesser, på et kvalitetsmæssig højt og
pålideligt niveau. For at dette kan ske, opstiller Ross, Weil og Robertson tre
hovedområder en virksomhed skal igennem. Man skal definere og arbejde med følgende:
- Operating model (OM)
- Enterprise Architecture (EA)
- IT engagement model
Operating
model defineres som: ” ..the necessary level of business process integration and
standardization for delivering goods and services to customers” (s. 8). Med
andre ord afspejler OM den vision og strategi som en virksomheds topledelse har
besluttet. Påstanden er i bogen, at denne OM vil påvirke og dermed danne rammer
og retning for en prioritering af IT indsatsen efterfølgende.
Enterprise
Architecture (EA) defineres som: “The organizing logic for business processes
and IT infrastructure reflecting the integration and standardization requirements
of the company’s operating model (s. 47). EA skal beskrive sammenhængen
mellem nøgleprocesserne, i en virksomhed, med systemer og data. De to områder:
IT og forretning, er tæt forbundne, og forfatterne understreger i bogen vigtigheden i, at IT løsninger understøtter
forretningsstrategien. For at lette forståelsen af EA, arbejder man med et
såkaldt core diagram, der repræsenterer et oversigtsbillede af arkitekturen,
hvor nøgleprocessor, systemer og data som understøtter den valgte Operation
Model, er vist.
IT engament model defineres som: ” the system of governance
mechanisms assuring that business and It projects achieve both local and
company-wide objectives” (s. 118-119). Altså et system
af styringsmekanismer, så man sikrer at projekter realiserer lokale og
overordnede virksomhedsmålsætninger. Tænker nogle her Benefit Mangement – så er
man ikke helt forkert på den.
Ud over enkelte passager i bogen som oser af ”vi ved bedst”,
og ”gør du som vi anbefaler, så går det dig godt i livet”, så er bogen
veldokumenteret og i et sprog der er flydende og forståeligt. Bogen begraver
sig ikke dybt i tekniske områder, men fokuserer på den ledelsesmæssige og strategiske
planlægning af IT og EA, samt hvorledes det kan ses i sammenhæng til en
forretningsstrategi. Bogen henvender sig til IT-chefer der er interesseret i en
metode, figurer og rammer til at planlægge deres IT indsats og arkitektur, men
den vil også henvende sig til studerende, da bogens teoretiske fundament er
solidt og velbeskrevet.Selvfølgelig også til IT personer, der interesserer sig for EA.
Jeg vil gerne anbefale bogen, og med sine 234 sider, så er
den hurtigt læst for de fleste. Jeg synes den giver et frisk pust, introducer
nye veje og er nok tæt på noget, vi i IT branchen, vil kunne kalde evidens
baseret. Om ikke så alene for den grund, læs den hvis du arbejder med IT i
sundhedsvæsnet. Det skylder vi patienter, pårørende og ikke mindst klinikerne.
De ydelser og systemer IT leverer, bør være mindst ligeså evidens baserede som
dem klinikken leverer.
Ellers ændrer IT ingenting, og bliver i bedste fald
ligegyldigt og i værste ødelæggende for den forretning og kliniske kerneydelse,
vi alle prøver at understøtte bedre.
Enterprise Architecture as Strategy: Creating a Foundation for Business
Execution Jeanne W. Ross, Peter Weill, and David Robertson, 2006, Harvard
Business School Pres
Ingen kommentarer:
Send en kommentar