onsdag den 9. maj 2012

Planlægning af det digitale hospital ud fra fremtidens klinik eller fortidens IT

D. 8. maj fik jeg trykt en replik/læserbrev i Ugeskrift for Læger. Replikken omhandler et klinisk forretningsmæssigt fokus på IT og den udvikling som IT kan anspore eller understøtte.

I mit arbejde med Klinisk IT oplever jeg ofte, at de involverede parter typisk tager udgangspunkt i deres situation som den ser ud til hverdag – og her fylder dagligdagens problemer med IT unægtelig meget. For lægen der egentlig bare ønsker at bruge sin tid på patienten, vil lange svartider, usammenhængende systemer, nedbrud etc være en irriterende forhindring i, at han kan udføre sin primære opgave – at diagnosticere og behandle patienter. IT skal så at sige være usynlig og dermed i dette eksempel understøtte det primære på hospitalet – patientbehandlingen. Når dagens IT-løsninger, indenfor sundhedssektoren, er så ufuldendte som det er tilfældet, ender langsigtede strategiske diskussioner ofte i lavpraktiske  konkrete ønsker til hverdagen.

Andre gange spores diskussionerne ned i konkrete løsningsforslag, til afhjælpning af konkrete problemstillinger i klinikken dags dato. Problemet med dette er, at forslagene ofte ikke er prioriteret, og de udspringer ikke af en strategisk sammenhæng, men ud fra hverdag trakasserier. Det kliniske personale oplever, at de daglige problemstillinger og løsninger ligger lige for, men løsningsforslagene tager udgangspunkt i nuværende teknologi (ofte indenfor det private domæne) og tager derfor form som nye måder at udnytte eksisterende teknologi på, i stedet for reel innovation eller strategiske initiativer sat ind i en forretningsmæssig sammenhæng.

De to eksempler på faldgruber er helt konkret eksisterende, både i dagligdagen på Danmarks hospitaler, men også i høj grad, når et nyt sygehus skal planlægges og bygges. Udfordringen for undertegnede er netop;

Hvordan vi sikrer et fokus på langsigtede og strategiske beslutninger, når klinikere er låst fast i IT-systemer der kun lige lever op til dagens standard og hvorledes kan IT relaterede beslutninger om konkrete løsninger trækkes så længe, at det IT teknologiske niveau svarer til vores ønsker og krav til fremtidens hospital.

Tager vi ikke den teknologiske udvikling i ed, risikere vi at projektere og bygge et fremtidens hospital, der baserer sin drift på forældet teknologi og eksisterende arbejdsgange.

Replikken kan læses i ugeskriftet hvis man er oprettet som bruger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar