Logistik på OUH og Nyt OUH fylder rigtig meget. Mest fordi, det nye logistik koncept er banebrydende nyt, men også fordi det spiller en yderst central rolle for andre processer - herunder ikke mindst de kliniske.
Det har dog været svært, at adskille hvilken type logistik man snakker om. Er det det interne vareflow på hospitalet, eller er det vareflowet fra leverandør til hospital.? Er det den fysiske transportenhed AGV eller er det styresystemet? eller er det integrationen digitalt mellem logistiksystemet og et evt klinisk støttesystem? Af samme årsag, har jeg forsøgt at lave en simpel opdeling i logistikområdet således, at vi bedre kan målrette vores beslutninger og dialog om emnet.
Logistik til og fra et hospital kan opdeles
i to større klumper. Den ene er området fra leverandøren til et depot og frem
til hospitalets matrikel. Det andet store område er hospitalets interne
logistik når varerne er leveret til matriklen. Den eksterne logistik omhandler
eksempelvis fælles indkøb, leverandørstyring, ompakning, fælles central lager
mens den interne omhandler hvorledes varerne kommer fra et modtageområde og
helt ud til de medarbejdere der skal benytte dem.
Figur 1:
Forholdet mellem ekstern logistik og intern logistik
Derudover kan man opdele logistik i to
yderligere områder. Den fysiske logistik. Det vil sige depot faciliteter, AGV
robotter, rørpost osv. Samt den digitale understøttelse som skal sikre, at
logistiksystemets elementer fra leverandør til varen er leveret på en given
afdeling, hænger sammen som ét homogent system.
Det skal understreges at opgaven med at binde digitale
systemer sammen i et integreret netværk således, at logistikken fra leverandør
til hospital og internt fremstår homogent og som ét samlet system, er en
ekstrem stor opgave. Arbejdet med at konkretisere, analysere, beskrive,
gennemføre, teste og i sidste ende implementere den digitale understøttelse bør
derfor igangsættes så tidligt så muligt i byggeprojekterne. Arbejdet vil
ligeledes afdække system mangler på de eksisterende hospitaler, samt kunne
bidrage med krav til nyt udstyr der indkøbes allerede i dag. Dette kunne være
krav om, at nyt udstyr kan kommunikere efter specifikke standarder eller
understøtte specifikke integrationsteknologier.
Ved at opdele logistik på hospitalerne i hovedområderne
ekstern/intern samt fysisk/digitalt få man følgende figur.
Figur 2:
Fire hovedområder indenfor logistik
|
Eksternt fysisk
Den eksterne fysisk logistik omhandler det fysiske flow af varer og hvorledes dette kan ske. Det omhandler også leverandørstyring, udvælgelse og harmonisering af varer samt eventuelt etablering af et centrallager for alle hospitaler i Region Syddanmark. Ydermere handler det om konkret flytning af varer fra leverandører, til lager til OUH.Eksternt digitalt
Den eksterne digitale logistik omhandler hvorledes man digitalt understøtter kommunikation med leverandørerne, etablering af udbudsportal, sporing af varer, fælles bestillingssystem og fælles indkøbssystem, fælles overvågning, fælles drift.
Intern fysisk
Den interne fysiske logistik omhandler de systemer som skal transortere varer internt på hospitalet, herunder de fysiske installationer.
Intern digitalt
Den interne digitale logistik omhandler specielt integrationer mellem logistiksystemer samt integrationer mellem eksempelvis kliniske systemer og logistik systemer. Såfremt der skal ske en automatiske genopfyldning af varer, skal dette evt ske via en konkret handling i et bookingsystem. Eksempelvis automatisk pakning af udstyr til et dagsprogram på et OP afsnit baseret på bookinger i EPJ/booking system.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar