Mit blogindlæg nummer to om brugen af teknologi, vil jeg starte med en henvisning til en glimrende artikel om emnet.
Nordea invest har udgivet en artikel om teknologi, og hvad den har af betydning for teknologitunge virksomheder. Ikke kun de virksomheder der udvikler teknologi, men også dem der benytter teknologi.
Artiklen kan læses her: Jordskælv under forretningen
I artiklen opremses fem måder at undgå at ende som Kodak. Kodak gik konkurs, efter at have været en af verdens største leverandører af traditionelle film til analoge kamerarer. Ved opfindelsen og ibrugtagning af digitale kameraer og medier, var Kodak ikke hurtige nok til at skifte strategi og dermed gik det hele galt for den ellers hæderskronede og tunge virksomhed.
Ud over at teknologispring kan underminere en virksomheds forretningsgrundlag, så kan kundernes ændrede behov og krav det ligeså. Jeg tænker, at disse to områder år hånd i hånd og én af anbefalingerne er da også, at man skal forstå sine kunders behov.
En kobling af disse to områder ses tydeligt i en undersøgelse Cisco udgav i marts 2013. Her undersøgte man om sundhedsvæsnets "kunder"/patienter forholdt sig til kommunikation mellem læge og patient medieret af teknologi. Cisco skriver:
Cisco Study Reveals 74 Percent of Consumers Open to Virtual Doctor Visit
Results of Global Customer Experience Report Focused on
Health Care Demonstrate Shift in Consumer Attitudes Toward Personal
Data, Telemedicine and Access to Medical Information.
Rapporten konkluderer følgende i overskrifter
- 74 pct af patienter er åbne for alternative måder at kommunikere med sundhedsvæsnet på
- 19 pct af patienterne foretrækker video konsultation med deres læge i stedet for traditionel ansigt til ansigts kommunikation
- 20 foretrækker online konsultationer via chat i stedet for traditionel ansigt til ansigts kommunikation
- 21 pct foretrækker email konsultation i stedet for traditionel ansigt til ansigts kommunikation
- 23 pct foretrække telefonisk konsultation i stedet for traditionel ansigt til ansigts kommunikation
- 20 pct foretrækker sms i stedet for traditionel ansigt til ansigts kommunikation
Så ny teknologi vokser frem med en hidtil ukendt hastighed. Patienterne er hurtige til at acceptere ny teknologi, og så at sige implementere den i deres hverdag. Når det så sker, så er der tilsyneladende ikke langt til, at kræve samme teknologiunderstøttelse i andre elementer at deres liv.
Spørgsmålet for hospitalet bliver derfor, hvordan man vil indføre ny teknologi i en tilstrækkelig hastighed, og hvordan vil man ændre den måde man leverer sundhedsydelser på, så man i højere grad møder patienterne på deres præmisser.
Alt tyder på (nutidens) og fremtidens patienter ikke er så teknologi forskrækkede som nogle i sundhedssektoren nok havde håbet på.Den gode nyhed er, at der ligger uanede ressourcer i, at gøre tingene anderledes end i dag. Det kræver en ledelsesmæssig og klinisk beslutning om, at det er den vej man også ønsker at gå som kliniker, hospital, sundhedsvæsen og samfund.
Patienterne er klar - lad os ikke forpasse denne unikke mulighed og ende som Kodak - i mørket med utidssvarende løsninger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar