mandag den 6. maj 2013

Boganmeldelse: The Phoenix Project: A Novel About IT, DevOps, and Helping Your Business Win


Jeg vil gerne anbefale jer en bog om IT drift. Den er skrevet som en roman, men indeholder væsentlige læringspointer og faglige elementer, som er relevante og tankevækkende. Bogen er skrevet i et flot og læseværdigt sprog, med mange aktion prægede afsnit, hvor IT drift som ofte sammenlignes med krigslignende situationer eller amerikanske aktion film. Jeg har flere gange blevet henført til min tid i militæret, når forfatterne taler om nedbrud i IT systemerne. Eksempelvis hvor IT driftschefen taler til sine sektionsledere om et massivt nedbrud i lønsystemet og efterfølgende et nedbrud i SAN:   

 

First, the events that led to the SAN and payroll failure on Thuesday may not happen again. What started off as a medium-sized payroll failure snowballed into a massive friendly-fire SAN incident. “ s. 78.  

 

Man fristes til at råbe hell yea – Oorah. (udtryk fra marinekorpset) når man læser disse passager i bogen.



Samtidig sidder jeg ofte med et skjult smil over genkendelighedens glæde ved de små episoder som skildres i bogen. Disse episoder er nemme, at relatere til fra min egen tid i en IT driftsorganisation. Det gør bogen nærværende og morsom på sin egen let indforståede facon.

 

 Bogen starter med at hovedpersonen Bill Palmer bliver forfremmet to niveauer i IT afdelingen i en større produktionsvirksomhed der producerer reservedele til biler. Bill er tidligere marine soldat og sergent og dermed også eksplicit bogens helt store helt. Han går fra at være sektionsleder i en mindre sektion med 6 medarbejdere til at blive afdelingschef for hele IT drift. Samtidig er en række større forretningskritiske projekter forsinkede – specielt Phoenix projektet (del af titlen på bogen), som er et 2 år forsinket, 20 mill dollars stort projekt der skal vende nedturen for Firmaet Bill er ansat i. Desuden er IT drift i virksomheden kendetegnet ved brandslukning, dag til support og intet overblik over hvad medarbejderne reelt bruger deres tid på.

Bogens helt store tema beskrives ret præcist på side 53 hvor Bill Palmer selv beskriver de problemstillinger som IT afdelingen står over for. Nedenstående kan ligeledes godt betragtes i et generelt perspektiv for branchen, og derfor er bogens budskaber som oftest relevante og genkendelige.

The plot is simple: First, you take an urgent date-driven project, where the shipment date cannot be delayed because of external commitments made to Wall Street or customers. Then you add a bunch of developers who use up all the time in the schedule, leaving no time for testing or operations deployment. And because no one is willing to slip the deployment date, everyone after Development has to take outrageous and unacceptable shortcuts to hit the date.

The results are never pretty. Usually, the software product is so unstable and unusable that even the people who were screaming for it end up saying that it’s not worth shipping. And it’s always IT Operations who still has to stay up all night, rebooting servers hourly to compensate for crappy code, doing whatever heroics are required to hide from the rest of the world just how bad things really are.( s.53)

Bill Palmer og hans to sektionsledere bliver i første del af bogen kastet ud I det ene store IT nedbrud efter det andet, en ekstern sikkerheds audit samt indtil flere problemstillinger som kun få af deres medarbejdere kan løse (flaskehalse). Herefter møder Bill Palmer Erik Reid som tidligere har arbejdet i produktionen på en af virksomhedens fabrikker og nu er blevet tilbudt en plads i bestyrelsen. Erik Reid er Bill Palmers redningsmand og han introducerer en række værktøjer som Bill kan benytte for at få styr på sin organisation og produktion. Erik forklarer sin metode på en slags hippie/buddhisme kind of way:  

”The First Way helps us understand how to create fast flow of work as it moves from Development into IT Operations, because that's what's between the business and the customer. The Second Way shows us how to shorten and amplify feedback loops, so we can fix quality at the source and avoid rework. And the Third Way shows us how to create a culture that simultaneously fosters experimentation, learning from failure, and understanding that repetition and practice are the prerequisites to mastery." S. 91

Bill Palmer arbejder efterfølgende med at rette IT afdelingen op og i højere grad sikre en konsensus med forretningen, sikre gode og u bureaukratiske processer samt at arbejdet ligeligt fordeles mellem medarbejderne.  Der arbejdes med at identificere og udbedre flaskehalse samt minimere ikke planlagt arbejde (læs akutte nedbrud og projektopgaver), at arbejde struktureret, strategisk og sammenhængende i en slags end-to-end proces. Alle vægge plastres til med Kanban tavler og LEAN begreber flyver frit gennem luften. Alt sammen meget dejligt når det lykkedes, men skildringen i bogen virker lidt frelst, og næsten for let og lykkeligt.

Bogen er desuden lidt arketypisk i sine personskildringer. Bill vores helt store helt, Patty er en ret firkantet change manager der elsker (lange og komplekse) procedurer, Wes som er driftsmand med alt hvad der hører til faget. Han råber op inden har tænker, han er lidt for overvægtig og elsker teknologi mere end mennesker, John er den over firkantede IT sikkerhedsansvarlige og Bren er IT nørden, magikeren, wizkid eller en slags Yoda der laver alting i IT afdelingen. Stort set intet arbejde i IT afdelingen, i starten af bogen, kan udføres uden Brent hjælper. Når Brent arbejder, går han ligesom i en trance lignende tilstand, manipulerer med kode på en intuitiv og uforståelig facon.  (“You don’t need to see his identification … These aren’t the droids you’re looking for …). 

Som andre passager i bogen, er personskildringerne lidt arketypiske og ordinære, men derfor er de også genkendelige fra den virkelige verden. Det er dels morsomt, men også lærerigt i forhold til, hvordan man får folk med forskelligt udgangspunkt og perspektiv til at arbejde sammen.

Implementeringen af Eriks Reids three ways kører nok mere gnidningsfrit i bogen end i virkeligheden. Der er bare intet der er så dårligt, der så hurtigt, bliver så godt. Men hvis man kan se bort for dette, så er indholdet i bogen stadig relevant. Bogen beskæftiger sig ikke voldsomt meget med de menneskelige eller kulturelle elementer i så store ændringer, hvilket nok er en væsentlig mangel. Men koncentrerede pointer, der er skåret ud i pap, står også tydeligere frem, og det er faktisk rart at en række ting er sat på spidsen for læseren.

Jeg synes bogen er fremragende og jeg vil anbefale den til alle der er i IT branchen. Bogen giver desuden et let tilgængeligt indblik i maskinrummet i en IT afdeling, samt illustrerer vigtigheden i, at få en IT strategi, prioritering af IT opgaver samt udvælgelse af projekter koordineret og konsolideret med forretningens vision og mål. 

Alene på den baggrund, bør bogen ligeledes læses af direktører, afdelings- og sektionsledere og udviklingsfolk i virksomheder, der alle er afhængig af IT, til at nå deres forretningsmål.

The Phoenix Project: A Novel About IT, DevOps, and Helping Your Business Win
Alle sidehenvisninger er baseret på Kindle versionen med en opretstående vinkel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar