I opgaverne og specielt til den mundtlige eksamen står flosklerne i kø hos de studerende. Eksempelvis: ”IT er 20 pct teknik og 80 pct organisation”, ”IT bør ses i sammenhæng med forretningen” eller ”..man bør implementere et CRM (customer relationship management” system, for det er kunderne og deres behov der er i fokus.”
Jeg kan acceptere, at nye studerende måske ikke er så veltrænede eller har tilstrækkelig viden og faglig ballast til at komme skridtet videre og argumentere for deres standpunkt, konkretisere det eller eksemplificere det op mod deres case. Men når mine højt uddannede kollegaer på sygehuset, starter deres floskel generator så er det næsten ikke til at bære. Man taler og taler i generelle vendinger og sætningerne er ikke koblet til en konkret problemstilling eller kontekst – dermed bliver de blottet for indhold og substans og i sidste ende er den slags samtaler irrelevante for alle parter.
Så hvis IT virkelig er 80 pct. organisation, hvordan skal man så arbejde med det ? Hvordan organiserer vi projekterne, hvordan vælges og udvikles teknologien, hvordan skal undervisningen og supporten skrues sammen osv. Kun når man bliver så konkret vil robuste løsninger tone frem. Alternativet er tom og ligegyldig snak.
Mens jeg var souschef i IT afdelingen på Odense Universitetshospital valgte jeg at re organisere IT afdelingen således, at vi fik flere og dygtigere medarbejdere der kunne håndtere de organisatoriske elementer i IT projekterne. Derfor ændrede jeg medarbejder sammensætningen over en årrække så vi fik medarbejdere ind der kendte til patientbehandling, arbejdsgange, kliniske problemstillinger og kunne gå support og undervise i disse elementer i relation til det pågældende IT system. Omvendt reducerede jeg i det tekniske personale. Et af mange mulige måder, at operationalisere og konkretisere flosklen IT er 20 teknik 80 pct organisation.
2004: 2 pct klinisk personale |
2009: 27 pct klinisk personale |
Så bliv konkret ellers spilder vi hinandens tid.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar