IT strategi er ikke noget i sig selv. Hvis ikke strategien
er koordineret med forretningen stiger risikoen for, at den bliver en isoleret teknologistrategi
som ikke har nogen som helst relevans uden for IT afdelingen.
I bogen Management Information Systems, Ninth Edition -
O'Brien / Marakas arbejder man med en model for at integrere IT strategi med
forretningens strategi. Denne model hedder ”Strategic alignment model.” Et meget ofte anvendt
begreb, som i alle tilfælde dækker over modeller der forsøger at sikre en
koordinering og sammenhæng mellem forretningsstrategi og IT strategi. I korte
vendinger omhandler O'Briens model følgende:
"Med udgangspunkt i kunde- og forretningsværdi kommer nye
forretningstiltag på bordet. Disse indgår og påvirker udviklingen af
forretningsstrategier i virksomheden, og der kommer forretningsmodeller for nye
forretningsapplikationer, processer, produkter og services. Virksomheden kan
herefter styre udviklingen af sin it-strategi således at understøttelse af de
forretningsmæssige tiltag sikres. Hele vejen igennem modellen sikres
tilbageløbet, således at information kan flyde begge veje, og dermed sikres den
tætte koordinering mellem it og forretning."
En anden alignmentmodel er udfærdiget af Henderson og Venkatraman: Strategic Alignment:
Leveraging Information Technology for transforming Organizations, 1993. Modellen opererer med 4
områder, hvor de to venstre halvdele omhandler forretningsstrategi, mens de to
højre arbejder med IT strategi. En simpel, overskuelig model, der på første år
på Handelshøjskolen i faget IT i virksomheden benævner den som den cirkulære planlægningsmodel.
Om det er den ene eller den anden model er ikke så vigtigt.
I Det digitale Hospital forsøgte jeg med Henderson og Venkatranams model, men
på trods af den forholdsvis overskuelige design, ja så var den stadig svær at
forklare på to minutter. Det er den tid man har til et møde med direktørerne
eller styregruppen, hvor du så at sige skal sælge/pitchee din idé. På den baggrund
valgte jeg at benytte Cisco Plan down, build up model i stedet. Den har nu
dannet ramme og metode for alt vores arbejde med at realisere Det Digitale
Hospital, Realisere den digitale vision, realisere de digitale delstrategier og
i sidste ende realisere konkrete aktiviteter, projekter og infrastruktur.
Vælg en model der giver mening, den skal være overskuelig og
den skal integrere forretningsperspektivet og IT perspektivet. At få folk til
at arbejde i den retning og efter den metode du vælger er en anden udfordring –
nok den største. Men hvis du er konsistent og vedholdende – ja så skal det nok
gå.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar