tirsdag den 30. april 2013

IT strategi på hospitalet - nr. 5: IT-strategien bør altid integreres med forretningsstrategien



IT strategi er ikke noget i sig selv. Hvis ikke strategien er koordineret med forretningen stiger risikoen for, at den bliver en isoleret teknologistrategi som ikke har nogen som helst relevans uden for IT afdelingen.

I bogen Management Information Systems, Ninth Edition - O'Brien / Marakas arbejder man med en model for at integrere IT strategi med forretningens strategi. Denne model hedder ”Strategic alignment model.” Et meget ofte anvendt begreb, som i alle tilfælde dækker over modeller der forsøger at sikre en koordinering og sammenhæng mellem forretningsstrategi og IT strategi. I korte vendinger omhandler O'Briens model følgende:

"Med udgangspunkt i kunde- og forretningsværdi kommer nye forretningstiltag på bordet. Disse indgår og påvirker udviklingen af forretningsstrategier i virksomheden, og der kommer forretningsmodeller for nye forretningsapplikationer, processer, produkter og services. Virksomheden kan herefter styre udviklingen af sin it-strategi således at understøttelse af de forretningsmæssige tiltag sikres. Hele vejen igennem modellen sikres tilbageløbet, således at information kan flyde begge veje, og dermed sikres den tætte koordinering mellem it og forretning."

En anden alignmentmodel er udfærdiget af Henderson og Venkatraman: Strategic Alignment: Leveraging Information Technology for transforming Organizations, 1993. Modellen opererer med 4 områder, hvor de to venstre halvdele omhandler forretningsstrategi, mens de to højre arbejder med IT strategi. En simpel, overskuelig model, der på første år på Handelshøjskolen i faget IT i virksomheden benævner den som den cirkulære planlægningsmodel.

Om det er den ene eller den anden model er ikke så vigtigt. I Det digitale Hospital forsøgte jeg med Henderson og Venkatranams model, men på trods af den forholdsvis overskuelige design, ja så var den stadig svær at forklare på to minutter. Det er den tid man har til et møde med direktørerne eller styregruppen, hvor du så at sige skal sælge/pitchee din idé. På den baggrund valgte jeg at benytte Cisco Plan down, build up model i stedet. Den har nu dannet ramme og metode for alt vores arbejde med at realisere Det Digitale Hospital, Realisere den digitale vision, realisere de digitale delstrategier og i sidste ende realisere konkrete aktiviteter, projekter og infrastruktur.

Vælg en model der giver mening, den skal være overskuelig og den skal integrere forretningsperspektivet og IT perspektivet. At få folk til at arbejde i den retning og efter den metode du vælger er en anden udfordring – nok den største. Men hvis du er konsistent og vedholdende – ja så skal det nok gå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar