Strategiarbejde er svært. At lave én storslået strategi er
vanskelig, for hvornår har man defineret tilstrækkeligt med rammer, principper og
strategiske mål, der er nødvendigt for, at forretningen drejer sig i den
retning man ønsker.?
Vi prøvede på Nyt OUH Det Digitale Hospital. Ud over, at
de strategiske mål (for at fokusere på dem) var blandet mellem forretningsmål
og digitale mål, så da vi kom op over 40 mål - så opgav vi. Der var
forretningsmål som: ”Mængden af utilsigtede hændelser skal falde med 15 procent
inden 2014" (forretningsmål) blandet med ”Digitale
systemer skal understøtte mobile arbejdsopgaver overalt” (digitalt mål). Det er
svært at fokusere opgaven, og det er som sagt vanskeligt at vide, hvornår nok
er nok og dækkende.
Løsningen for nyt OUH på ovenstående dilemma var, at
identificere delstrategier i stedet. Altså opgive den store, samlende og
helhedsorienteret strategi og i stedet lave delstrategier. Disse var
eksempelvis: ”Strategi for bæredygtighed” og ”Strategi for den papirløse
arbejdsgang”. Det er samtidig nemmere med delstrategier, at få forretningen i
tale og indgå en dialog med dels IT afdelingen og dels forretningsenhederne.
Hvilke bæredygtighedsmål har vi som land, region, hospital og (it) afdeling er en
væsentligt mere fokuseret dialog og samtale i stedet for at tale om alting på
én gang.
Ulempen er, at man får mange delstrategier som potentielt
går i forskellig retning. Så opgaven med at opdele strategiarbejdet i mindre
overskuelige enheder kræver også mere koordinering og dialog på tværs – måske endda
at de samme personer sidder som projektleder i alle delstrategierne. Dog er det
fuldstændigt essentielt, at alle strategier forholder sig op mod en fælles
vision. Denne skal være enkel og kraftfuld, så den både stræber langt er højtløftig,
men forhåbentlig også peger delstrategierne i en entydig retning.
Som eksempel så er Nyt OUHs digitale vision at:
Digitale løsninger på nyt OUH vil
derfor være: For alle, Til alt, mellem alt, over alt – altid.
Ved delstrategi om: ”Den papirløse arbejdsgang” ja så må
papir være ikke eksisterende som løsning eller målsætning. For hvis viden skal
være tilgængelig overalt og altid, ja så er papir ikke løsningen, da det som
bekendt, kun kan være til stedet ét sted og på ét tidspunkt. Visionen retter os
med andre ord implicit i en bestemt retning – kun en stærk og klar vision er i
stand til dette – så fokuser på dette.
Kunsten er så, at alle delstrategier løbende summeres i en
fælles strategi eller udviklingsplan.
Så hvilke delstrategier/del områder er centrale for din
forretning, og hvorledes vil I arbejde med dem?. Der er områder der er vigtige
at holde sig for øje. Ikke kun elementer i strategien, men mere overordnet. 3
overordnede elementer skal man som minimum beskrive og vurdere inden arbejdet
går i gang.
Tro mig, hvis I ikke gør det… så kan det gå grueligt galt.. men
mere om det i næste og næstsidste strategi indlæg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar