lørdag den 13. april 2013

IT strategi på hospitalet - nr. 3 - Delstratgier i stedet for én stor altfavnende og uoverskuelig strategi.



Strategiarbejde er svært. At lave én storslået strategi er vanskelig, for hvornår har man defineret tilstrækkeligt med rammer, principper og strategiske mål, der er nødvendigt for, at forretningen drejer sig i den retning man ønsker.? 

Vi prøvede på Nyt OUH Det Digitale Hospital. Ud over, at de strategiske mål (for at fokusere på dem) var blandet mellem forretningsmål og digitale mål, så da vi kom op over 40 mål - så opgav vi. Der var forretningsmål som: ”Mængden af utilsigtede hændelser skal falde med 15 procent inden 2014" (forretningsmål) blandet med  Digitale systemer skal understøtte mobile arbejdsopgaver overalt” (digitalt mål). Det er svært at fokusere opgaven, og det er som sagt vanskeligt at vide, hvornår nok er nok og dækkende.

Løsningen for nyt OUH på ovenstående dilemma var, at identificere delstrategier i stedet. Altså opgive den store, samlende og helhedsorienteret strategi og i stedet lave delstrategier. Disse var eksempelvis: ”Strategi for bæredygtighed” og ”Strategi for den papirløse arbejdsgang”. Det er samtidig nemmere med delstrategier, at få forretningen i tale og indgå en dialog med dels IT afdelingen og dels forretningsenhederne. Hvilke bæredygtighedsmål har vi som land, region, hospital og (it) afdeling er en væsentligt mere fokuseret dialog og samtale i stedet for at tale om alting på én gang.

Ulempen er, at man får mange delstrategier som potentielt går i forskellig retning. Så opgaven med at opdele strategiarbejdet i mindre overskuelige enheder kræver også mere koordinering og dialog på tværs – måske endda at de samme personer sidder som projektleder i alle delstrategierne. Dog er det fuldstændigt essentielt, at alle strategier forholder sig op mod en fælles vision. Denne skal være enkel og kraftfuld, så den både stræber langt er højtløftig, men forhåbentlig også peger delstrategierne i en entydig retning.

Som eksempel så er Nyt OUHs digitale vision at:

Digitale løsninger på nyt OUH vil derfor være: For alle, Til alt, mellem alt, over alt – altid.

Ved delstrategi om: ”Den papirløse arbejdsgang” ja så må papir være ikke eksisterende som løsning eller målsætning. For hvis viden skal være tilgængelig overalt og altid, ja så er papir ikke løsningen, da det som bekendt, kun kan være til stedet ét sted og på ét tidspunkt. Visionen retter os med andre ord implicit i en bestemt retning – kun en stærk og klar vision er i stand til dette – så fokuser på dette.

Kunsten er så, at alle delstrategier løbende summeres i en fælles strategi eller udviklingsplan.
Så hvilke delstrategier/del områder er centrale for din forretning, og hvorledes vil I arbejde med dem?. Der er områder der er vigtige at holde sig for øje. Ikke kun elementer i strategien, men mere overordnet. 3 overordnede elementer skal man som minimum beskrive og vurdere inden arbejdet går i gang. 

Tro mig, hvis I ikke gør det… så kan det gå grueligt galt.. men mere om det i næste og næstsidste strategi indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar