mandag den 22. april 2013

IT strategi på hospitalet - nr. 4 - Hovedområder som man bør overveje



Ved strategisk arbejde er der tre overordnede områder man bør overveje inden man går i gang. Det er områder, der hver i sær kan betyde, at arbejdet strander eller mislykkedes.
Så inden man går i gang med strategisk arbejde i IT afdelingen, forretningen, hospitalet skal man gøre sig nogle tanker om følgende:

  1. Relevans og område
  2. Metode og struktur på arbejdet
  3. Organisation og forankring
Det siger sig selv, at jeg ikke kan gå voldsomt i dybden med dem hver i sær, men her er et par hurtige beskrivelser.

  1. Relevans og område

Specielt hvis man vælger en model hvor man arbejder med delstrategier, så er relevans og prioritering et relevant emne at tage op. På Nyt OUH har vi ca 30 delstrategier i en bruttoliste, men vi kan ikke arbejde med dem alle på én gang. Så hvilke skal vi starte med og ikke mindst hvorfor. Altså hvordan prioriterer vi arbejdet? Det kan endvidere være, at en del af de områder som man skal arbejde med allerede er områder som man arbejder med i driften, i andre sammenhænge eller andre afdelinger. Betyder det, at de er mindre relevante at starte med eller betyder det netop, at deres relevans er stor og man derfor bør tage disse først.? 

  1. Metode og struktur på arbejdet

At arbejde efter en metode som skaber struktur, fremdrift, konsistens er central. Det er, som tidligere beskrevet, nemt at forfalde til et løsnings perspektiv eller arbejde strategisk i alle mulige retninger. Dette skal metoden og strukturen hjælpe med ikke sker. Derudover giver det også en klar ramme og plan for de involverede parter i strategiarbejdet, så de kan se sig selv, være klar over hvilken proces man skal igennem og hvilket resultat der forventes i sidste ende. Den metode vi har valgt at følge på Det DigitaleHospital er dokumenteret meget overordnet i vores koncept for Det DigitaleHospital. Derudover har vi udviklet en særskilt metode og ramme som specifikt adresserer spændingsfeltet mellem målsætninger/strategi og konkret udmøntning i projekter. Denne er udviklet i samarbejde med Cisco.

  1. Organisation og forankring

Hvem har ansvaret for at drive den strategiske proces og arbejdet? Hvis det er afdelinger i driftsorganisationen, ja så er det fuldt og godt integreret i det daglige arbejde og er sandsynligvis godt koordineret med forretningens mål. Hvis man vælger en mere ekstern forankring, eksempelvis en stab eller en regional afdeling, så vil det måske skabe modstand. Dette kan skyldes, at man som ekstern er inde og definere mål, retning og rammer for hospitalet og forankringen i drift og de opgaver der allerede vareetages der - spørgsmålet er om det overhovedet er muligt med den model når det kommer til stykket. Om det er den ene eller anden forankring, giver både fordele og ulemper. Det vigtigste er sådan set, at man gør sig det klart, beskriver eventuelle snitflader og løbende koordinerer arbejdet, så man ikke opbygger en parallelorganisation ved siden af en den eksisterende, men samtidig dog sikrer et visionært og ambitiøst resultat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar