Med nye måder at fremføre varer, et nyt decentralt
automatiseret lagersystem (miniload), AGV samt mulighed for just in time
levering af varer, procedurepakker og udstyr kan man omlægge og overgå fra
afdelings ejet udstyr til fælles ejet udstyr. Ordet fælles eje er for mange
afdelinger ikke et begreb der er positivt. Man har erfaringsmæssigt holdt meget
på sit eget udstyr, købt det for egne budgetter og måske købt specifikt eller
special tilrettet udstyr til lige netop ens eget speciale. Med fælles eje
ligger der en naturlig præmis omkring standardisering, som mange afdelinger og
medarbejdere på danske hospitaler nok ikke er vilde med. Desuden er det oftest
benyttede argument, at ved fælles eje så passer man ikke så godt på udstyret,
som man ville gøre hvis det var lokalt erhvervet og ejerskabet dermed lå hos
den enkelte afdeling.
Ovenstående argument mener jeg bunder i en fejlagtig præmis. Dette skyldes to
ting. Vores konkrete erfaringer med fælles eje tilsiger at man behandler fælles
udstyr lige så ømtåleligt som hvis det var lokal ejet. Eksempelvis fælles
tryksår madrasser eller fælles biatrisk udstyr behandles fint og i overensstemmelse
med hvad man kan forvente. Derudover mener jeg argumentet er en hån mod vores
ansvarsbevidste og kvalitets fokuserede medarbejdere. Tænk at påstå (og det er
en påstand) at man vil være et svin med noget udstyr, bare fordi ejerskab er på
sygehus niveau og ikke på afd niveau. Jeg mener det er et useriøst argument.
Men hvordan kommer man i gang med at få et grundlag for
hvorfor man skal flytte ejerskabet og skabe fælles ejet udstyr og hvad skal man
være opmærksom på? Det ene er, at studier i USA og Norge har påvist, at mængden
af udvalgt udstyr kan reduceres med op til 20 pct. Dette skaber en besparelse i
indkøb, vedligeholdelse og drift da afdelingerne ikke køber decentralt ind til
lager – just in case så at sige.
Derudover vil man kunne servicere og rengøre udstyret
centralt, så det kliniske personale ikke skal bruge tid på dette. Man sender
det urene udstyr af sted med en miniload og det klargøres og returneres i
miniload af ikke klinisk personale. Lidt populistisk sagt flytter man opgaver
så eksempelvis sygeplejersken har mere tid til pleje og ikke bruger den på
administrative og servicerelaterede opgaver.
Derudover er fælles eje på en stor del af udstyret en
forudsætning for et automatiseret logistiksystem som miniload. Hvis miniload
kun skulle indeholde forbrugsvarer, opnår man ikke den gevinst som man håber
på. Derudover vil man stadig skulle have store depotrum på alle afdelinger,
hvilket ikke planlægges på nyt OUH.
Så alt i alt bør man i de nye sygehusbyggerier tage en snak
om fælles eje. Når man skal vurdere hvilket udstyr der egner sig til fælles
eje, har udstyrssporet på Nyt OUH projektet lavet en tjekliste som man skal
benytte til, at vurdere konkret udstyr ud fra.
Vurder udstyret efter følgende områder:
- Er udstyret mobilt/stationært
- Er udstyret teknisk følsomt ved transport
- Er udstyret generelt eller afdelingsspecifikt i sin funktion
- Kræver udstyret kalibrering ved flytning og opsætning
- Kræver udstyret ekspert kompetencer ved opsætning
- Kræver udstyret ekstra rengøring ved flytning og opsætning
- Kræver udstyret special installationer i rummet hvor det skal benyttes
- Udstyrets størrelse
Ingen kommentarer:
Send en kommentar