mandag den 20. januar 2014

Er sammenhængen mellem forretnings- og IT strategi gårsdagen kamp?

[Available in a English version.]


Hvordan den ene former den anden. OUH har en tydelig forskningsmæssig profil i deres udviklingsplan (læs: strategi) frem til 2014, med klare mål og hensigter. Dette bør så afspejles i IT strategien, hvor en række afsnit bør adressere forskningsmålene og hvorledes IT kan bakke op med løsninger der bringer hospitalet nærmere en realisering af disse. 

En god teoretisk model at arbejde ud fra er Strategic alignment model (SAM) som Århus Universitet underviser i på ét af de fag hvor jeg er censor.

Men er det nu så nemt som jeg nogle gange nemt insinuerer? - noget tyder på det ikke er. Hospitaler er ofte  drevet af driftsmæssige rammer, og dermed vil strategien ofte løbende skulle justeres, så driften ikke går ned, falder i kvalitet eller helt stopper pga forfejlede IT initiativer der først skaber en effekt (måske) om 2-4 år.

Så læste jeg en artikel i Computerworld omkring IT strategi, hvor den adm dir i Delta præsenterer sin strategi via 16 slides. Dette fik mig til at overveje om man, som teorien beskriver det, kan planlægge og justere løbende eller om den fulde sammenhæng mellem forretning og IT strategi mere er et teoretisk begreb end en praktisk mulighed. Sandheden er hverken eller – nemt svar – men hvad gør man så?


Raf Cammarano i sin artikel: Why Business-IT Alignment isYesterday's War kommer med et svar på, hvad der er svært. Han skriver desuden, at i stedet for en sammenhæng, så skal man gå efter synkronisering. Forskellen, som jeg forstår det, er at sammenhæng er mere statisk, mens synkronisering er en løbende proces, hvor ét initiativ eller en ny retning i forretningsstrategien afføder en justering i IT strategien umiddelbart. Med 16 slides som Delta præsenterer, er denne organiske metode nemmere. At man så skal sikre sig at alting ikke altid er i spil, er derfor mere centralt. Klare målsætninger, klare visioner og rammer bør være på plads, så alting ikke flyder i en uendelighed.

Raf Cammarano nævner en række punkter der umuliggør en sømløs sammenhæng (alignment). Disse er:

”Unfortunately there are four types of lag that make it almost impossible for IT Departments to stay synchronised with the organisation:

  • Stimulus lag: the delay between the business changing course and IT finding out about it
  • Response lag: the delay between IT finding out about the change and deciding what to do about it
  • Execution lag: the delay between IT deciding what to do and actually doing it.
  • Results lag: the delay between IT completing what it needed to do, and the business seeing the results.

 In an ideal world there would be no lag and IT would be perfectly synchronised with the rest of the organisation. Although we don't live in such a world, CIOs should nonetheless aim to reduce each of these lags as close to zero as possible.”

Min pointe er sådan set ikke, at aflyse forretning contra IT snakken. Pointen er derimod, at den er vigtigere end nogensinde og den bør tages oftere end hvert tredje år, hvor forretningen udkommer med en ny strategi. 

Hvis ikke dette sker, ryger den totale sammenhæng og IT bliver kortsigtet og driftsorienteret, og det er der ikke meget planlægning, sammenhæng, synkronisering eller strategi i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar